top of page

RECENSIES zonder liefde ben je nergens

13 april 2006, Patrick van den Hanenberg

VOOR JONG EN OUD VERDRIET

* * * * *

Jeroen Zijlstra en Lydia van Dam: Zonder liefde ben je nergens. De Harmonie

Karel Eykman behoort (met Willem Wilmink en Ivo de Wijs) tot de selecte groep tekstdichters die nummers kunnen schrijven die zowel door volwassenen als kinderen te bevatten en waarderen zijn. Jonge en oudere verdrietigen snappen dat de zee zout wordt als je maar lang genoeg op een brug over de Maas huilt, en de 'zomeravondherrie' is in de woorden van Eykman voor iedereen te horen. Het zijn het soort teksten dat de Stratemakeropzeeshow, Geef je ouders maar de schuld en Het Klokhuis zo bijzonder maken. Ter gelegenheid van de 70e verjaardag van Eykman zijn veertien van zijn mooiste gedichten op muziek gezet en uitgevoerd door Jeroen Zijlstra en Lydia van Dam. Kinderen worden steeds vaker richting poëzie gelokt door popmuziek, maar het blijkt ook met jazz te werken. Niet alleen met de vertrouwde, zwoele trompetklanken van Zijlstra, maar ook met verrassende tempowisselingen en muzikale lettergrepenacrobatiek.

30 mei 2006, JB

Zijlstra zingt Eykman
Zonder liefde ben je nergens
(De Harmonie)
* * *

Jeroen Zijlstra is een goede zanger, Karel Eykman is een goede tekstschrijver en als je die twee samenbrengt met de goede band Zijlstra (ook goede componisten), krijg je vanzelf een goede cd. Op de hoes staat bovendien: gastvocaliste Lydia van Dam, maar dat zal bedoeld zijn om het werkstuk een duidelijk en enkelvoudig gezicht te geven, want de bijdragen van jazzzangeres Van Dam, ook compositorisch, zijn even belangrijk als die van Jeroen Zijlstra en de zijnen. Het moet dus zijn: Zijlstra en Van Dam zingen Eykman.
De teksten van eykman, genomen uit vier van zijn bundels, zijn veelzijdig: grappig, melancholiek, lyrisch. Zo veelzijdig is ook de muziek: jazz, slow funk, fado, bossa nova met een draai, chanson.
Wat mooi is aan de plaat, is er ook enigszins het bezwaar tegen. Tekst, muziek en uitvoering zijn zeer smaakvol. Maar dat smaakvolle is ook wel een beetje braaf.
De plaat is mooi. Luister naar het titellied met zijn wereldse variant op de woorden van de apostel Paulus, op een jazzy driekwart met fraaie zang van Zijlstra en Van Dam en de sopraansax van Rutger Molenkamp. Of naar het schwärmerische De Wester van Amsterdam: 'Nee je voelt je nooit verloren/in de buurt van de Westertoren.' Of naar het ritmisch en melodisch inventieve Vluchtelingenkamp van Lydia van Dam. Knap, mooi.

bottom of page